Hraní

 

Schopnosti a efekty

Každý hrdina má 4 aktivní schopnosti (ty si musí vylepši sám), jednu pasivní a navíc si může vybrat 2 summoner spelly, dohromady máme 7 schopností. Na začátku hry má hrdina jeden bod, který přiřadí své první aktivní schopnosti. Za získaný level hrdina dostane další jeden bod.  Schopnosti můžou být většinou vylepšeny staty Ability Power, Attack Damage nebo Cooldown Reduction (nejsou to všechny možnosti).

Pasivní schopnost: Má ji každý hrdina na prvním místě. Je buď stále stejná nebo se vylepšuje s levelem.

Normální schopnosti: Jsou tři, defaultně na Q W E. Je možné se jich naučit od prvního levelu. Maximální level je 5 (Karma je vyjímka).

Ultimátní schopnost: Každý hrdina má jednu (vyjímkou je Udyr a Karma), defaultně je na R. Vylepšit je můžete na 6, 11 a 16 levelu. Je to nejsilnější schopnost hrdiny.

Summoner Spelly: Vybírají se před startem hry. Můžete si vybrat 2 spelly. Stejně jako runy a masteries se odemykají při určitém levelu summonera (Vás). Tyto spelly se můžou vylepšit pomocí příslušných masteries a některé se ve hře zlepšují s levelem hrdiny. Mají velký cooldown a nic vás nestojí.

Vlastnosti

Range: Určuje dosah účinku schopnosti. Ten si většinou můžete prohlédnou najetím kurzoru na určenou schopnost.

Area: Zobrazuje oblast účinku schopnosti. Některé schopnosti mají možnost zasažení více cílů. Je zde více způsobů jak je můžete použít. Většina z nich má plošný indikátor, který můžete kdekoliv použít. První typem je kruh. Kruhový plošný efekt je často používán pro schopnosti, který mají určitý dosah. Druhým typem je kužel, je použit při kouzlech začínajích u hrdiny a končících na špičce kužele (tzv. skillshoot). Jsou zde i jiné způsoby více-cílených kouzel.

Cost: Cena schopnosti. Většina schopností Vás něco stojí. Něktré manu, energii nebo životy. Tuto cenu musíte zaplatit za použití schopnosti. Pokud na to nemáte, nemůžete schopnost použít.

Cooldown: Znovunabití. Každá schopnost je limitována časem na své nové použití. Některé schopnosti můžou mít cooldown pod 1 sekundu, jiné přes několik minut.

Efekty

Schopnosti nemusí způsobovat jen zranění za určitý počet životů. Většinou jsou doprovázené efekty. Tyto efekty často vycházejí ze statů hry a je důležité jim porozumět.

Crowd Control – Česky „kontrola davu“, zkratka CC. Dělí se na tři typy:

  • Movement Modifiers – Zastavují nebo zpomalují cíl: Slows (zpomalení), Immobilize (znehybnění), Snares (zarostení), Knockbacks (odhození).
  • Action Modifiers - Znemožnují nebo omezují schopnosti cíle: Blinds (oslepení), Immobilze (znehybnění), Silences (utišení), Stuns (omráčení), Knockups (vyhození), Suppresses (zdolání).
  • Forced Action Modifiers – Přinutí cíl k akci: Taunts (výsměch), Fears (strach), Charms (šarm).

Speciální:

  • Gold – Zlaté. Všichni hrdinové dostávají goldy během hry, za zabíjemí hrdinů a monster/minionů. Některé předměty, schopnosti a masteries/runy umožnují zvýšení zisku goldů.
  • Grab – Chycení. Cílová jednotka je chycena a odhozena na určité místo. Je to vlastně druh CC.
  • Invulnerability – Nezranitelnost. Cíl je imuní na jakékoliv zranění. Nechrání před efekty.
  • Resurrect – Znovuzrození. Pokud hrdina zemře, znovu se zrodí.
  • Dodge – Úhybný manévr, kdy nedostanete žádné zranění.
  • Stealth – Neviditelnost. Způsobuje, že nepřátelské jednotky nevidí cil, pokud nemají schopnost na odhalení.

Statové:

  • Armor – Brnění. Některé schopnosti, předměty a buffy snižují/zvyšijí Armor.
  • Attack Speed – Rychlost útoku. Některé schopnosti a předměty snižují/zvyšijí Attack Speed.
  • Heal – Léčení. Způsobuje regeneraci životů. Některé je vylečí ihned. Některé předměty léčbu zlepšují.
  • Lifesteal – Kradení životů. Hrdina se léčí za procentní zranění způsobené nepříteli.
  • Regenerate – Regenerace. Umožňuje obnovu zdraví nebo many během času.

 

Aury

Hrdinové s aura efekty poskytují pasivní změnu statů okolním jednotkám. Některé aury pomáhají spojencům, zlepšují jejich účinnost v boji, další zhoršují vlastnosti nepřátel. Téměř ve všech případech jsou aury jedinečné (Unique) a nemůžou se hromadit.

Vyjímkou tohoto pravidla jsou aury, které obsahují koupené předměty. Pokud více hrdinů nese stejnou auru, každý ji dostane nanejvýš dvakrát. Prvně ji dostane nositel (od sebe) a podruhé od týmu (od spojence).

 

Křoví

Je to území s vysokou trávou na mapě. jenž propůjčuje hrdinovy neviditelnost. Po vkročení do křoví je hrdina ihned neviditelní před nepřátelskými jednotkami mimo křoví. Tento efekt je poznat zprůhledněním hrdiny. Nepřátelští hrdinové v přilehlých křovích nejsou schopni na sebe vidět, i když jsou v dosahu vidění. křoví Vám nikdy nebrání ve výhledu ven nebo neznemožní vidět spojeneckého hrdinu v křoví.  Wardy mimo křoví nevidí do křoví.

 

Staty

Attack Damage - Útočné zranění. Přepočítává se do fyzických kouzel a útoků. Přepočet z útočného zranění do kouzel má oranžovou barvu.
Attack Speed - Počet útoků za sekundu. Maximum je 2,5 (250%). Zkratka AS.
Armor Penetration - Snižuje brnění. Brnění nelze dostat do záporného čísla. Celková (absolutní) se odečítá jako druhá (bonusy se sčítají). Procentuální (relativní) se odečítá jako třetí (bonusy se nesčítají).
Armor Reduction - Snižuje brnění. Brnění lze dostat do záporného čísla. Odečítá se první.
Crit Chance - Zvyšuje šanci na kritický útok.
Crit Damage - Zvyšuje zranění způsobené kritickým útokem.

Ability Power - Síla schopností. Přepočítává se do magických kouzel a útoků. Přepočet ze síly schopností do kouzel má zelenou barvu.
Cooldown Reduction - Snižuje čekací dobu na kouzlo. Maximum je 40%. Zkratka CDR.
Magic Penetration - Snižuje magickou odolnost. Odolnost nelze dostat do záporného čísla. Celková (absolutní) se odečítá jako druhá (bonusy se sčítají). Procentuální (relativní) se odečítá jako třetí (bonusy se nesčítají).
Magic Resist Reduction - Snižuje magickou odolnost. Odolnost lze dostat do záporného čísla. Odečítá se první.

Hitpoints - Zelený pruh, zobrazuje aktuální životy/maximální životy. Přepočet ze životů do kouzel má červenou barvu.
Armor - Odolnost proti fyzickým útokům a kouzlům.
Magic Resist - Odolnost proti magickým útokům a kouzlům.
Tenacity - Snižuje trvání Crowd Control. Bonusy se nesčítají.
Movement Speed - Rychlost pohybu. Enhanced Movement 1 zvyšuje rychlost o 50, 2 o 70, 3 o 90 a 5 o 130. Pří překročení rychlosti nad 415 je všechna bonusová rychlost redukována o 20%.
HP Regen per 5 - Obnova ztracených životů za 5 sekund.
Lifesteal - Uzdravujete se fyzickým autoútokem. Strop není omezen.
Spell Vamp - Uzdravujete se magickým autoútokem nebo kouzlem. Funguje i na fyzické, magické a true zražení způsobené přímím útokem kouzla. Funguje i ma magické útoky předmětů a některých DoTek. Plošné kouzla mají snížené uzdravování na 33%. Strop není omezen.

Mana - Modrý pruh, zobrazuje aktuální manu/maximální manu.
Energy (Energie) – Žlutý pruh, zobrazuje aktuální energii/maximální enegrii. Podobné maně, nevztahuje se na ni mana ani mana regen. Hrdinové např.: Akali, Kennen, Lee Sin, Shen.
Healt (Zdraví) – Platí životy za kouzla. Hrdinové např.: Dr. Mundo, Mordekaiser.
Fury (Zuřivost) – Červený pruh. Použita např. na Renektonovi a Tryndamerovi. Zvyšuje se útokem nebo pokud má málo životů, přidává speciální efekty jeho kouzlům. Snižuje se pokud nic neděláte.
Heat (Teplo) – Červený pruh. Použito na Rumblovi, zvyšuje se používáním kouzel, přidává speciální efekty jeho kouzlům a přidává magické poškození k útoku na maximu. Snižuje se pokud nic neděláte.

Range (Dostřel) – Dosah vašeho fyzického útoku či kouzel.
Experience Gained (Zisk zkušeností) – Zvyšuje zisk zkušeností.
Gold per 5 (Zisk zlata) – Zvyšuje zisk zlata.
Time Dead (Redukce času běhen něhož jste mrtví)

On-Hit Effects (Efekt při zásahu) – Některé předměty (např. Malady nebo Madred’s Bloodrazo) nebo schopnosti při zásasu spustí druhotný efekt: zranění za čas (DoT), magické/true zranění nebo mění staty hrdinů.

 

Mlha války (Fog of War)

Způsobuje, že nevidíte, co se děje v oblasti, kde se nenáchází spojenci ve vizuálním dosahu. Zahlédnete pouze prostředí, žádné monstra, žádné nepřátele. Vidíte pouze nepřátele v blízkosti Vás, spojenců nebo jednotek, zbytek je zahalen mlhou války. Jednotky v mlze války nejdou vidět ani na minimapě. Tyto oblasti lze odhalit pomocí schopností hrdinů, Clairvoyance a ward.

 

Zlaté (Gold)

Platidlo ve hře. Zisk:

  • Hra generuje každému hráči 7 gold per 5 s (od 1:30 min).
  • Za zabíjení minionů (zisk za zabití se časem zvyšuje) a neutrálních monster. Za zabití epických monster dostáváte globálně goldy.
  • Za zabití petů a ward.
  • Za zabití hrdiny dostanete základ 300 goldu (ceny se pak mění, dle nepřátelských zabití či smrtí) a 70% z goldů se rozdělí poměrně dle udělěného zranění mezi assistery. First Blood je oceněný 100 goldy navíc.
  • Za zničení věže dostane tým 150 goldů. Za zničení Nexusu dostane tým 50 goldů.
  • Schopnosti hrdinů, které zvyšují zisk či vylepšený Smite.
  • Zvýšení generování goldu lze provést předměty z obchodu, koupí run nebo masteries.
  • Předměty se prodávájí za 70% své nákupní ceny, na generování goldů jen za 50%.

 

Neviditelnost

Někteří hrdinové mají schopnost být neviditelní. Neviditelnot končí, pokud hrdina zaútočí nebo neviditelnost skončí. Někteří hrdinové mají před vstupem do neviditelnosti tzv. „čas zmizení“, kdy jsou částečně viditelní, pokud hrdina dostane nějaký druh zranění, zvetšuje se prodleva vstupu do neviditelnosti, tato prodleva nikdy nepřekročí 5 sekund.

Je zde více způsobů jak vidět neviditelné. Pokud má někdo detekci neviditelnosti, neviditelná jednotka se v jeho okolí objeví průhledná. Pokud odejde (neskončí čas neviditelnosti) znovu bude neviditelná. Zde je seznam detekce neviditelnosti:

  • Vision Ward – Nákup v obchodě, odhaluje určitou oblast po 3 minuty. Všechny jednoutky jdoucí v dosahu wardy budou odhaleny.
  • Oracle’s Elixir – Spotřební lektvar, který kupujete v obchodě. Propujčuje hrdinovi detekci v určitém rozsahu, dokud nezemře.
  • Schopnosti hrdinů – Některé schopnosti hrdinů můžou odhalit neviditelné jednotky po určitou dobu.

 

Vytváření zápasů (Matchmaking)

League of Legends používá matematický systém pro vytváření zápasů hráčů stejné úrovně v Normal i Ranked hrách. Každému hráči je přiděleno číslo, jenž prezentuje jeho zkušenosti, jenž se stanoví na základě výsledků jeho předchozích her.  Toto číslo se nazývá Elo Rating. Systém pak sestaví hru s dvěma týmy dle průměru Ela hráčů, v rozmezí 50% šance na výhru obou týmů.

Základní priority systému:

  • Ochránit nové hráče od zkušených
  • Dodržení spravedlnosti a vytvoření konkurenceschopného zápasu
  • Vyhledání zápasu vůbec – žádné dlouhé čekáni

Vytvoření zápasu

Hráči jsou umístěni do skupin (dle typu hry: normal, solo/duo, premade ranked atd.). Z té skupiny systém hledá hráče pro vyrovnaný zápas, kdy mají oba týmý 50% šanci na výhru.

  • Určení síly: Pro solo hráče, je síla určena z jeho solo/duo Ela (pro ranked tým z ranked tým ela, pro normal z normal ela). Pokud je hráč v premade týmu, jeho elo je bráno jako průměr celého týmu a je zvýšeno dle počtu premade hráčů, to z důvodu aby dostali silnější soupeře, jelikož premade tým má taktickou výhodu.
  • Určení vhodných oponentů: System dává dohromady jen hráče s podobným Elem. Pokud uplyne určitý počet času, okruh hledáni ze zvětší, aby se zabránilou zdlouhavému čekání. Nový hráči mají ochranu, a často hrají taky jen s novými hráči.
  • Najítí zápasu: Pokud systém sestaví skupinu hráčů s vhodným Elem, vytvoří se hra. Systém hru balancuje aby oba tymý měli 50% šanci na výhru.

Modifikovali jsme původní Elo systém, aby byl přizpůsoben týmovému hraní.

 

Minioni a Věže

Minioni mají vytyčenou vlastní cestu, kudy jdou. Veže útočí standartne na nejbližší nepřátele. Tohle chování je přerušeno pokud je napaden spojenecký hrdina, vytvoří se tzv. „volání o pomoc“. Na tohle veže a miniony reagují různě.

Minioni

Minioni jdou svojí cestou, dokud narazí na nepřátele, pak zaútočí. Každou chvíli skenují oblast pro cíl větší priority, jejich priority útoku (z volání o pomoc) jsou následující:

  • Nepřátelký hrdina určený voláním od spojeneckého hrdiny.
  • Nepřátelský minion určený voláním od spojeneckého hrdiny.
  • Nepřátelský minion určený voláním od spojeneckého miniona.
  • Nepřátelská věž určená voláním od spojeneckého miniona.
  • Nepřátelský hrdina určený voláním od spojeneckého miniona.
  • Nejbližší nepřátelský minion.
  • Nejbližší nepřátelský hrdina.

Jedno-cílené kouzla jako Aniččino Disintegrate nebo Kassadinovo Null Sphere negeneruje volání o pomoc. Jelikož stále skenují oblast pro cíl větší priority, můžou ztrati zájem o nepřátelského hrdinu, pokud přestane útočit.

Věže

Veže útočí prvně do všech jiných cílů než minionů (pokud je nejblíže v dosahu hrdina, nebo pet nebo warda). Jejich priority útoku (z volání o pomoc) jsou následující:

  •  Nepřátelký hrdina určený voláním od spojeneckého hrdiny.
  • Nepřátelský minion určený voláním od spojeneckého hrdiny.
  • Nejbližší nepřátelský minion.
  • Nejbližší nepřátelský hrdina.

Věž ihned zaútočí na nepřátelského hrdinu, pokud spojeneckého hrdinu napadne, útočá vždy na prvního útočníka, proto by měl boj pod věží začína tank.

 

Informace o Summonerovi

Kdo je Summoner?

Každý hráč v League of Legends se vtěluje do role Summonera – mocného kouzelníka, jenž má moc zrodit hrdinu aby za něj bojoval, jakožto jeho vtělení ve Valoranském Fields of Justice (Pole Spravedlnosti). Většinu politických rozhodnutí ve Valoranu rozhodují výsledky soutěží v bojové aréně, proto má Summoner klíčovou roli ve změnách na kontinentu.  Stejně jako Summoner ovládá hrdinu v boji, může hru ovlivnit pomocí použití spellů, masteries a run. Jakmile je hra dohrána, Summoner získá zkušenosti a body vlivnu (influence points  – IP), které mů dovolují přístup k novým hrdinům a vylepšením do příštího boje.

Jakou roli hraje Summoner ve hře ?

  1. Summoner spells – Summonerovi je umožněno použítí dvou spellů během boje ve Field of Justice. Tyto spelly můžou různě ovlivnit průběh boje. Nestojí žádnou manu, ale mají velký cooldown. Jak získává Summoner více zkušeností, odemykají se mu silnejší spelly.
  2. Runes – Před začátkem hry může hrdina  použít runy pro posílení schopností hrdiny. Jsou zde čtiři typy run: glyphs (pro magii), marks (útočné), seals (obranné) a nejsilnejší quintessence. Tyto runy se ukládají do svazku, jenž se nazývá Runová kniha (Runebook). Tato kniha může mít více stránek, díky čemuž dovoluje využití maximálnímů přizpůsobení dle hraných hrdinů.
  3. Masteries – Summonerům je umožněno zaměřit svůj výcvik do tří různých karegoií – útočné, obranné a pomocné. Všeobecně známi jako mistroství (Masteries). Některé tyto masteries požadují nejen znalost předchozích masteries ale i znalost určitých masteries. Jak Summoner získává zkušenosti, odemyká se mu více možností. Masteries může kdykoliv změnit a může mít více stránek.

 

Vzdávání se (Surrendering)

V rámci úspory času, kdy je se prohra zdá být neodvratná, League of Legends umožnuje možnost vzdát se. Kterýkoliv hráč může vyvolat hlasování o možnosti vzdaní se. V Summoner’s Riftu je to umožněno po 20 minutě, v Twisted Treeline nebo Dominionu po 15 minutě. Hlasování zůstává po dobu 60 sekund, kdy můžou hráči vybrat svou volbu. Nejméně 70% týmu musí souhlasit, aby vzdání prošlo (4 z 5). Pokud 70% týmu po uplynutí 60 sekund nesouhlasí, volba je neplatná a neůže být znovu vyvolána, dokud neuplynou 3 minuty od posledního hlasování. Pokud souhlasí 70% týmu, hlasování projde a hra bude ukončena vítězstvím nepřátelského týmu. Hráč může vyvolat hlasování:

  • V Menu > More Options > Surrender
  • Napsáním do chatu /surrender
  • Napsáním do chatu /ff